Tema: Proiectarea
- Proiectarea didactică
- Conceptul de proiectare didactică
- Etape şi operatii ale proiectării didactice
- Proiectarea unei lectii
Conceptul de proiectare didactică
Proiectarea didactica este o actiune continua, permanenta, care precede demersurile instructiv-educative, indiferent de dimensiunea, complexitatea sau durata acestor(presupune de fapt stabilirea sistemului de relatii si dependente existente intre continutul stiintific vehiculat, obiectivele operationale si strategiile de predare, invatare si evaluare).
Proiectarea se realizează la două niveluri:
- Macrostructural- la nivelul procesului de
învătământ în ansamblul său (elaborarea planurilor
de învătământ, a programelor scolare etc.);
Microstructural- la nivelul disciplinei (elaborarea
planificărilor calendaristice pentru unităti de
învătare, capitole, teme, alte activităti didactice
realizate în scoală).
Etapele proiectării pedagogice
1. incadrarea lectiei sau a
activitatii didactice in sistemul de lectii sau in planul tematic
2. stabilirea obiectivelor operationale
3. prelucrarea si structurarea continutului stiintific
4. elaborarea strategiei didactice
5. stabilirea structurii procesuale a lectiei/activitatii didactice
6. cunoasterea si evaluarea randamentului scolar:
a. stabilirea modalitatilor de
control si evaluare folosite de profesor
b. stabilirea modalitatilor de autocontrol si autoevaluare folosite de elevi
Niveluri ale proiectării pedagogice
In
functie de orizontul de timp luat ca referinta exista
2 tipuri fundamentale de
proiectare pedagogica:
1. proiectarea globala - are drept referinta o
perioada mai mare din timpul de instruire: de la un ciclu scolar la un an de
studiu
- se
concretizeaza in elaborarea planurilor de invatamant si a programelor scolare
2. proiectarea esalonata - are ca referinta
perioade
mai mici de timp, de la anul scolar pana la
timpul consacrat unei singure
activitati didactice
-se
concretizeaza in:
a. proiectarea
activitatii anuale, pe baza planului
de invatamant si a programei scolare.
Presupune:
#identificarea
obiectivelor generale urmarite in
predarea disciplinei;
#
analiza continutului, identificarea unitatilor mari
de continut (capitole,
teme) si a succesiunii lor;
#esalonarea
in timp (precizarea numarului de ore
pentru fiecare unitate si precizarea datei
sau a
saptamanii din structura anului scolar);
#distributia
timpului pe tipuri de activitati:
predare, fixare si sistematizare, evaluare.
Model orientativ
al proiectarii anuale:
An de
studiu:
Disciplina:
Clasa:
Obiective generale:
Bibliografia:
Obiectivele disciplinei
|
Continutul
disciplinei
|
Repartizarea in
timp
|
Tipuri de
activitati
|
b. proiectarea
activitatii trimestriale este o continuare a proiectarii anuale si poate
include, pe langa elementele specifice unei proiectari anuale, o prima
anticipare a strategiilor didactice si a posibilitatilor de evaluare, in
functie de obiectivele urmarite si de continutul detaliat.
Model orientativ al proiectarii trimestriale
An de studiu:
Disciplina:
Clasa:
Obiective generale:
Bibliografia:
Obiectivele disciplinei
|
Continutul disciplinei
|
Repartizarea in timp
|
Tehnologia instruirii
|
Evaluare
|
Metode
|
Mijloace
|
c. proiectarea
unei activitati didactice, care inseamna, cel mai adesea, proiectarea
lectiei, datorita ponderii mari pe care o ocupa lectia in ansamblul
formelor de organizare si desfasurare a activitatii didactice.
Proiectarea
lectiei presupune un demers anticipativ, pe baza unui algoritm procedural ce
coreleaza urmatoarele patru intrebari:
Ce
voi face?
Cu ce
voi face ?
Cum voi face ?
Cum voi sti daca am realizat ceea ce mi-am propus ?
Aceste patru intrebari
sunt expresia celor patru etape fundamentale in proiectarea lectiei:
Etapa I: Identificarea
obiectivelor lectiei
Obiectivul ne arata “ce se
urmareste in fiecare secventa a procesului educational si cum se evalueaza
performantele obtinute".
Etapa a II-a: Analiza resurselor
Dupa
identificarea obiectivelor, profesorul trebuie sa realizeze o analiza detaliata
a principalelor categorii de resurse implicate in desfasurarea activitatii:
• resurse umane: elevul (trasaturi de personalitate, interese, trebuinte de invatare);
profesorul (pregatire stiintifica si psihopedagogica, competenta comunicativa);
• resurse de continut didactic: ansamblul valorilor
educationale (cunostinte, priceperi, deprinderi, capacitati, atitudini) ce fac
obiectul procesului de predare/ invatare; selectia continuturilor didactice se
face in functie de obiectivele identificate (abordare curriculara), pe baza
planului de invatamant, a programei scolare, a manualului scolar si a altor
materiale informative cu caracter didactic;
• resurse de ordin material: materiale didactice si mijloace tehnice care pot contribui la eficientizarea
activitatii;
• locul desfasurarii activitatii (clasa, laborator,
atelier, biblioteca);
• timpul disponibil
pentru o activitate didactica.
Etapa a III-a:
Elaborarea strategiilor didactice optime
Eficienta
activitatii didactice depinde in mare masura de calitatea demersului de
selectare si corelare a celor mai potrivite metode, mijloace si materiale
didactice; aceasta etapa mai e cunoscuta si ca etapa selectarii si corelarii
celor trei “M" (Metode, Materiale, Mijloace). Cercetarile experimentale si
experienta educativa dovedesc, deopotriva, ca esecul multor activitati
didactice isi are cauzele la acest nivel al proiectarii pedagogice. Conturarea
strategiei didactice permite deja profesorului sa-si imagineze scenariul
aproximativ al activitatii sale.
Principalii
factori care contribuie la selectarea si imbinarea celor “trei M" intr-o
strategie didactica sunt:
•
specificul activitatii (comunicare/insusire de cunostinte, evaluare);
•
obiectivele operationale identificate;
•
contextul psihopedagogic al instruirii (nivelul pregatirii lor);
•
contextul material al instruirii (materiale si mijloace didactice disponibile);
• stilul si personalitatea profesorului.
Etapa a V-a: Elaborarea instrumentelor de evaluare
Am
identificat, intre functiile obiectivelor educatiei, o functie evaluativa;
precizarea corecta a obiectivelor si posibilitatilor de operationalizare a
acestora ofera un sprijin serios in procesul de evaluare a rezultatelor
elevilor si a activitatii profesorului, sugerand alegerea unor instrumente de
evaluare adecvate obiectivelor propuse, utilizarea lor in anumite momente ale
desfasurarii activitatii, precum si interpretarea si utilizarea rezultatelor in
sensul optimizarii activitatii si, implicit, al pregatirii elevilor.
EXIGENTE
Proiectul
de lectie este un instrument de lucru si un
ghid pentru profesor, el oferind o perspectiva de ansamblu, globala si complexa
asupra lectiei.
In viziune moderna, proiectul de lectie are caracter
orientativ, avand o structura flexibila si elastica.
Cerinte (exigente)
a. Claritatea
scopului urmarit. Lectia duce la bune rezultate
instructive si educative, daca profesorul stabileste cu claritate si precizie scopul pe care-si propune sa-l realizeze cu ajutorul ei. Acest scop constituie pivotul
in jurul caruia se axeaza intreaga lectie. Alegerea metodelor si procedeelor, alegerea continutului lectiei si reliefarea unor parti din
acest continut, structura
lectiei si imbinarea modului de munca individuala
cu cel colectiv depind
de scopul urmarit prin
lectie.
Scopul
unei lectii exprima esenta
instructiv-educativa a acesteia.
Intr-o lectie se urmaresc de obicei mai multe scopuri,
dar unul este dominant. Celelalte
sint subordonate lui.
Orice lectie,
din orice disciplina de
invatamint, urmareste
in primul rind realizarea
unui scop apropiat,
particular, care decurge
din tema acelei lectii. O anumita lectie concreta de matematica, literatura, istorie, desen, trebuie sa dezvolte personalitatea elevului sub anumite aspecte, sa-1 ajute sa progreseze in anumite directii.
Acesta este scopul
principal al acelei lectii.
Cind se fixeaza acest scop apropiat
al lectiei, se tine seama ca prin realizarea lui se contribuie si la
realizarea alter scopuri mai indepartate, mai cuprinzatoare,
cum ar fi : scopul
urmarit de predarea acelui obiect de invatamint la clasa
respectiva si in scoala respectiva,
scopul urmarit de gradul de invatamint respectiv, pregatirea pentru a face
fata unor sarcini actuale si de perspectiva ale societatii,
contributia la dezvoltarea
unor aspecte intelectuale,
morale, estetice ale elevului si, in sfirsit, contributia acestei lectii la dezvoltarea
multilaterala a personalitatii elevului. Intre aceste scopuri exista o legatura indisolubila. Scopurile
mai indepartate ajuta la precizarea
scopulul apropiat al lectiei ; iar realizarea scopului apropiat
constituie un pas spre realizarea scopurilor mai indepartate.
De aceea este deosebit
de importanta fixarea cu claritate si precizie a scopului lectiei.
Spre
a fixa in mod corect
scopul unei lectii, profesorul trebuie sa tina seama de trei elemente: continutul temei pe care o
va preda, nivelul actual de dezvoltare
a elevilor si sarcinile mai apropiate si mai indepartate in directia carora trebuie dezvoltata personalitatea
elevilor. Tinind seama
de aceste elemente profesorul poate stabili cu precizie ce cunostinte si deprinderi
pot fi formate sau consolidate cu ajutorul continutului temei, in functie de
virsta si de pregatirea anterioara a elevilor, care vor fi aspectele educative
realizabile in mod neformal prin acest continut. Prin continutui temei,
posibilitatile actuale ale elevilor sint ajutate si stimulate sa se dezvolte in
directia unor cerinte mai inalte, sociale si individuale. Deci, intr-o lectie,
profesorul isi propune sa dezvolte personalitatea elevului, atat cit permit
continutul de informatii pe care le da si nivelul actual de dezvoltare a
elevului. Intr-o lectie buna, concomitent cu realizarea sarcinilor instructive
se realizeaza si sarcinile ei educative, sarcinile informative se impletesc cu
cele formative. Transmitind elevilor cunostinte stiintifice, formandu-le
priceperi si deprinderi se realizeaza si dezvoltarea gindirii si a spiritului
de observatie, memoria si imaginatia, sentimentele si vointa lor. In orice lectie buna elevii se obisnuiesc sa fie
disciplinati si atenti, sa fie perseverenti si constiinciosi in munca.
Cind fixeaza scopul unei lectii, profesorul are in
vedere contributia specifica, particulara pe care acea lectie o are la
instruirea si educarea elevilor. Scopul
lectiei sintetizeaza esentialul acestei contributii.
b.
Alegerea judicioasa a continutului lectiei. Spre a realiza o lectie buna profesorul trebuie sa
aleaga pentru fiecare parte a lectiei materialul cel mai potrivit, care sa
asigure atingerea scopului urmarit. De exemplu, daca urmareste
sa formeze la elevi o notiune noua, le va prezenta exemple tipice si
caracteristice in acest sens ; daca urmareste ca elevii sa ajunga la o
concluzie corecta pe baza unor comparatii, el selecteaza obiectele care vor fi
comparate si precizeaza criteriul de comparatie ; daca urmareste sa formeze
anumite priceperi, alege exercitii adecvate acestui scop.
Cu
privire la cantitatea de material care sa fie insusit de elevi in decursul
lectiei, e bine sa se evite exagerarile: sa nu se dea nici prea mult material,
nici prea putin. Programele scolare precizeaza volumul de informatii pentru o
lectie. Daca se da prea mult material, elevii nu vor retine decit o parte din
el si nu este sigur ca vor retine tocmai ceea ce este esential. Daca elevii
sint prea putin solicitati, daca li se ofera prea putin material, lectia nu are
randament.
La
alegerea materiei de invatamant se tine seama si de locul pe care il ocupa acea
lectie in sistemul de lectii din care face parte. Orice lectie trebuie privita
ca o veriga dintr-un lant : ea continua si imbogateste pregatirea anterioara a
elevilor, dar totodata pregateste pe elevi spre a intelege mai temeinic
cunostintele care vor fi predate in lectiile urmatoare. Profesorul care are
clara perspectiva pregatirii viitoare a elevilor sai stie asupra caror
cunostinte din lectia de zi sa insiste, spre a asigura succesul elevilor in
viitor.
c. Alegerea metodelor si
procedeelor potrivite pentru realizarea sarcinilor urmarite in fiecare parte a lectiei.
Alegerea judicioasa a metodelor si procedeelor didactice ajuta la reusita
lectiei. In decursul unei lectii se
folosesc de obicei mai multe metode potrivit sarcinilor didactice urmarite.
Fiecare sarcina didactica se realizeaza mai bine prin utilizarea anumitor
metode. Spre a realiza o lectie buna, profesorul alege din fiecare grupa de
metode pe cea sau pe cele care sint in concordanta cu scopul urmarit, cu virsta
si pregatirea anterioara a elevilor. Utilizarea
judicioasa a fiecarei metode, la locul
si timpul cel mai potrivit, in conditii variate de la o clasa la alta,
de la o tema la alta, contribute la sporirea eficientei lectiei.
d.
Organizarea metodica a lectiei. Intr-o lectie buna nimic nu se face
la intimplare, ci dupa un plan bine gindit. Diferitele activitati care alcatuiesc lectia sint
desfasurate intr-o succesiune logica, spre a asigura realizarea scopului ei.
Fiecarei activitati i se acorda o durata care contribuie la obtinerea unui
maximum de randament. Nici un minut din
lectie nu trebuie irosit si nici o secventa din lectie nu trebuie tratata superficial.
Practica instructiv-educativa pune la indemina multe
cazuri negative: efectuarea unor activitati formale, necerute de lectia
respective, conversatii introductive prea lungi, insistenta asupra unor
cunostinte pe care elevii le poseda deja, prezentarea unui material didactic
prea bogat etc.
Buna
organizare a lectiei depinde de respectarea principiilor didactice, in
conditiile concrete de activitate cu clasia respectiva.
O
lectie bine organizata antreneaza la activitate pe toti elevii. Particularitatile
individuale fac insa ca acestia sa nu lucreze in acelasi ritm, sa nu obtina
aceleasi rezultate. Profesorul prevede aceste situatii si pregateste mijloacele
potrivite spre a obtine de la fiecare elev randamentul maxim, fie altenand
munca indrumata cu cea independenta, cand poate veni in sprijinul elevilor mai
slabi, fie imbinand lectia clasica cu forme de instruire programata, care
asigura desfasurarea activitatii fiecarui elev in ritmul sau propriu.
O
lectie este metodic organizata cind toate activitatile desfasurate constituie
un tot unitar, servesc atingerea scopului urmarit.
Pregatirea unei activitati didactice nu inseamna
aplicarea unui “tipar", a unei scheme prestabilite la un continut anume; proiectarea activitatii didactice inseamna
anticipare, deci reflectie prealabila asupra
a ceea ce ar fi de dorit sa se intample, imaginarea unui scenariu al
activitatii
AVANTAJE SI LIMITE
Lectiile asigura o informare ampla
si sistematica a elevilor in diferite domenii, si ii ajuta la formarea personalitatii lor. Ele
contribuie la dezvoltarea gindirii si imaginatiei elevilor, la formarea
sentimentelor superioare, la fortificarea vointei, la obisnuirea elevilor cu
munca organizata si cu disciplina, le cultiva progrestiv aptitudinile si
talentele, ii ajuta sa-si insuseasca tehnica muncii independente. Aceste avantaje pe care le ofera au validat lectia ca forma principala,
forma de baza in organizarea procesului de invatamint.
Dintre
avantajele lecţiei, le amintim pe următoarele:
-
Asigură un cadru organizatoric adecvat pentru derularea procesulai
instructiv-educativ, promovează un sistem de relaţii didactice profesor-elevi
şi activităţi didactice menite să angajeze elevii, să îi activizeze şi sa îmbunătăţească
performanţele învăţării.
-
Facilitează însuşirea sistematică valorilor care constituie conţinutul
învăţământului, a bazelor ştiinţelor, a sistemului de cunoştinţe şi abilitati
fundamentale ale acestora, prin intermediul studierii obiectelor de învăţământ corespunzătoare.
-
Contribuie la formarea şi modelarea capacităţii de aplicare in practică a
cunoştinţelor teoretice însuşite de elevi, introducându-i în procesul
cunoaşterii sistematice şi ştiinţifice (nemijlocite sau mijlocite) a
realităţii.
-
Activităţile desfăşurate de elevi în timpul lecţiei sprijină insusirea noilor
informaţii, formarea noţiunilor, deducerea definiţiilor, a regulilor, formarea
şi dezvoltarea abilităţilor intelectuale şi practice, sesizarea relaţiilor
dintre obiecte şi fenomene, explicarea lor, deci formarea unei atitudini
pozitive faţă de învăţare.
-
Angajarea elevilor în lecţie, în eforturi intelectuale şi motrice de durată,
are influenţe formative benefice: le dezvoltă spiritul critic, spiritul de
observaţie, atenţia voluntară, curiozitatea epistemică, operaţiile gândirii,
memoria logică şi contribuie la dezvoltarea forţelor lor cognitive, imaginative
şi de creaţie. Totodată, le oferă oportunitatea de a-şi exersa capacităţile
intelectuale, motrice şi afective, de a-şi forma şi consolida sentimente,
convingeri, atitudini, trăsături pozitive de caracter, forme adecvate de
comportament.
Limitele lectiei ar fi urmatoarele:
- caracterul preponderent magistro-centrist al
predării (în defavoarea învăţării), reducerea activităţii la mesajul
profesorului (expunere, demonstrare, explicaţie) şi la înregistrarea pasivă a
noului de către elevi
-
adesea, lecţiile se bazează pe intuiţie, neglijându-se activităţile individuale
ale elevilor, exerciţiile practice, cele aplicative etc.
-
dirijarea accentuată, uneori excesivă a activităţii de învăţare a elevilor
-
recurgerea excesivă la activităţi frontale, promovarea predării la un singur
nivel (cel mijlociu) şi într-un singur ritm, pot duce la apariţia tendinţei de
nivelare şi uniformizare a demersurilor didactice
-
instruirea diferenţiată in funcţie de particularităţile individuale şi de grup
ale elevilor se realizează, de cele mai multe ori, anevoios şi stângaci
- nu
se promoveaza autoinstruirea si autoevaluarea
VARIANTE DE REDACTARE A PROIECTELOR DIDACTICE
Variabilele procesului de instruire determină variante ale tipului de
bază pentru fiecare categorie/tip de lectie.
Principalele
categorii/tipuri de lectie sunt :
- Lecţia mixtă ;
- Lecţia de
comunicare/însuşire de noi cunoştinţe ;
- Lectia de formare de
priceperi şi deprinderi ;
- Lectia de fixare şi
sistematizare ;
- Lecţia de verificare şi
apreciere ale rezultatelor şcolare.
1. Lecţia mixtă
Lectia
mixtă vizează realizarea, în măsură aproximativ egală, a mai multor scopuri sau
sarcini didactice : comunicare, sistematizare, fixare, verificare. Este tipul
de lectie cel mai frecvent întâlnit în practica educativă, îndeosebi la clasele
mici, datorită diversităţii activităţilor implicate şi sarcinilor multiple pe
care le joacă.
Structura
relativă a lectiei mixte :
1. moment
organizatoric ;
2.
verificarea conţinuturilor insuşite verificarea temei ; verificarea
cunoştinţelor, deprinderilor, priceperilor dobândite de elev ;
3.
pregătirea elevilor pentru receptarea noilor cunoştinţe (se realizează, de
obicei, printr-o conversatie introductivă, în care sunt actualizate cunoştinţe
dobândite anterior de elevi, relevante pentru noua temă, prin prezentarea unor
situatii-problemă, pentru depăşirea cărora sunt necesare cunoştinţe noi etc.) ;
4.
precizarea titlului şi a obiectivelor : profesorul trebuie să comunice
elevilor, într-o formă accesibilă, ce aşteaptă de la ei la sfârşitul
activităţii ;
5.
comunicarea/însuşirea noilor cunoştinţe, printr-o strategie metodică adaptată
obiectivelor, continutului temei şi elevilor şi prin utilizarea acelor mijloace
de invăţământ care pot facilita şi eficientiza realizarea acestei sarcini
didactice ;
6.
fixarea şi sistematizarea conţinuturilor predate prin repetare şi exerciţii
aplicative ;
7.explicaţii
pentru continuarea invăţării acasă şi pentru realizarea temei.
2. Lectia de comunicare/insusire de noi cunostinte
Acest tip de lectie are un
obiectiv didactic fundamental : insusirea de cunostinte (si, pe baza acestora,
dezvoltarea unor capaciteati si atitudini intelectuale), dar prezinta o
structura mixtei, indeosebi la clasele mici. Cand obiectivul didactic
fundamental al lectiei il constituie insusirea unor cunostinte noi, celelalte
etape corespunzatoare tipului sunt prezente, dar au o pondere mult mai mica ;
ponderea celorlalte etape este deter minata, in principal, de vársta elevilor :
la clasele mari, lectia de comunicare tinde chiar catre o structura
monostadiala.
Variantele lectiei de
comunicare/insusire de noi cunostinte se contureaza pe baza unor variabile,
precum :
- locul temei intr-un
ansamblu mai larg al continutului ;
- strategia didactica
elaborata de profesor in functie de particularitatile de varsta si nivelul
pregatirii elevilor etc.
Cele mai cunoscute variante ale acestui tip de lectie sunt
:
- lectia introductiva : are rolul de a oferi o imagine de ansamblu
asupra unei discipline sau a unui capitol si de a-i sensibiliza pe elevi in
scopul eficientizarii receptarii noilor continuturi ;
- lectia prelegere, practicabila doar la clasele liceale terminale, cánd
continutul de predat e vast, iar puterea de receptare a elevilor e foarte mare
;
- lectia seminar : presupune dezbaterea unui subiect in timpul orei
pe baza studiului prealabil de catre elevi a unor materiale informative ; se
realizeaza, de asemenea, clase mai mari, cand nivelul de pregatire si interesul
elevilor pentru disciplina sunt ridicate ;
- lectia programata, conceputa pe baza manualului sau textului
programat sau pe baza unor programe de invätare computerizate etc.
3. Lectia de
formare de priceperi si deprinderi, specifice unor
domenii de activitate diverse : desen, muzica, lucru manual, educatie fizica,
gramatica, literatura, tehnica etc.
Structura orientativa a
acestui tip de lectie
1. moment organizatoric ;
2.precizarea temei si a
obiectivelor activitatii ;
3.actualizarea sau
insusirea unor cunostinte necesare desfäsurarii activitatii ;
4. demonstratia sau
executia-model, realizata, de obicei, de profesor ;
5. antrenarea elevilor in
realizarea activitati (lucrarii, exercitiului) cu ajutorul profesorului;
6. realizarea independenta
a lucrarii, exercitiului de catre fiecare elev ;
7. aprecierea
performantelor elevilor si precizari privind modul de continuare a activitatii
desfasurate in timpul orei.
Variantele lectiei de formare de
priceperi si deprinderi pot fi identificate, in principal, in functie de
specificul domeniului de activitate si de locul desfasurarii activitatii:
- lectia de formare de deprinderi de activitate intelectuala :
analiza gramaticala, analiza literara, analiza unui text filosofic, analiza
unui document istoric, realizarea unui eseu literar sau filosofic, rezolvare de
exercitii si probleme ;
- lectia de formare a unor deprinderi motrice, specifice disciplinei
educatie fizica ;
- lectia de formare a unor deprinderi tehnice : operare pe computer,
utilizarea unor instrumente tehnice ;
- lectia cu caracter practic (aplicativ), realizabila, de obicei, in
afara clasei (de exemplu, in atelierul scolar) ;
- lectia de laborator, vizand desfasurarea unor experiente in domenii
diverse ale cunoasterii : chimie, fizica, biologie ;
- lectia-excursie, destinata formarii priceperii de a observa obiecte
sau fenomene, de a selecta si prelucra observatiile.
4. Lectia de
fixare si sistematizare
Lectia de fixare si
sistematizare vizeaza, in principal, consolidarea cunostintelor insusite, dar
si aprofundarea lor si completarea unor lacune. Se realizeaza prin recapitulare
; Conditia de baza a eficientizarii acestui tip de lectie o constituie
redimensionarea continuturilor in jurul unor idei cu valoare cognitive
relevantei, astfel incat elevii sa fie capabili de conexiuni care sä permita explicatii
din ce in ce mai complete si de aplicatii optime si operative in contexte din
ce in ce mai largi ale cunoasterii.
Structura orientativa a
acestui tip de lectie :
1. precizarea
continutului, a obiectivelor si a unui plan de recapitulare ; este de dorit ca
aceasta etapa sa se realizeze in doi timpi : inaintea desfasurarii propriu-zise
a orei, apoi la inceputul orei sau orelor de recapitulare ;
2. recapitularea
continutului pe baza planului stabilit : aceastä etapa e destinatà clarificarii
si eliminarii confuziilor constatate de profesor, stabilirii unor conexiuni
prin largirea contextului cunoasterii si diversificarea perspectivelor de
abordare a continutului parcurs si realizarii unor scheme sau sinteze care
sa-l pund in relatie tot ceea ce reprezinta esentialul la nivelul continutului
analizat ;
3. realizarea de catre
elevi a unor lucrári pe baza cunostintelor recapitulate; in cazul lectiilor de
consolidare de deprinderi, aceastà etapa ocupa ponderea cea mai mare in
structura lectiei si se concretizeaza, in functie de specificul disciplinei,
prin : rezolvare de exercitii si probleme, analize gramaticale, analize
literare, realizarea unor lucrari avand caracter tehnic ;
4. aprecierea activitatii
elevilor ;
5. precizarea si explicarea temei.
In functie de intinderea
continutului supus recapitularii (o tema, un capitol) propunem cateva dintre variantele posibile ale acestui tip de
lectie :
- lectia de repetare curenta
- lectia de recapitulare pe baza unui plan dat sau
alcatuit de profesor impreuna cu elevii : se realizeaza la sfarsitul unor
capitole sau teme mari din programa ;
- lectia de sinteza: se realizeaza la sfarsitul unor unitati mari de
continut : capitole mari, trimestru sau an scolar;
Pornind de la metodele sau
mijloacele utilizate în desfăşurarea lectiei variantele mentionate pot conduce
la noi variante : lectie de recapitulare sau de sinteză pe bază de exerciţii
aplicative (atunci când se urmăreşte consolidarea unor deprinderi), lectia de
recapitulare cu ajutorul textului programat sau al unor programe recapitulative
computerizate; lectia recapitulativă pe bază de fise (concepute în functie de
nivelul dezv. intelectuale şi al pregătirii şi de ritmul de lucru al fiecărui
elev) etc.
5. Lecţia de
verificare şi apreciere a rezultatelor şcolare
Aceasta urmăreşte, în
principal, constatarea nivelului de pregătire a elevilor, dar şi actualizarea
şi încadrarea cunoştintelor în noi cadre de referintă şi semnificare, cu
consecinte importante asupra viitoarelor trasee de invatare.
Structura relativă a
acestui tip de lectie :
1. precizarea conţinutului
ce urmează a fi verificat ;
2. verificarea
conţinutului (în cazul unei verificări orale, această etapă poate constitui
un bun prilej pentru sistematizarea cunoştintelor, corectarea unor confuzii etc.) ;
un bun prilej pentru sistematizarea cunoştintelor, corectarea unor confuzii etc.) ;
3. aprecierea rezultatelor
(dacă în cazul verificării orale sau practice aprecierea se face la sfârşitul
orei, în cazul verificării scrise acest moment se va consuma în următoarea
întâlnire a prof. cu elevii) ;
4. precizări privind
modalitătile de completare a lacunelor şi de corectare a greşelilor şi sugestii
în legătură cu valorificarea continuturilor actualizate în activitatea
viitoare.
Variantele lectiei de verificare şi
apreciere se stabilesc, în principal, în functie de metoda sau modul de
realizare a evaluării :
- lecţia de evaluare orală;
- lecţia de evaluare prin lucrări scrise;
- lecţia de evaluare prin lucrări practice;
- lecţia de evaluare cu ajutorul programelor
computerizate.
Cum este firesc, tipologia
lectiei rămâne deschisă şi permisivă la noi ipostaze şi asocieri. Clasificarea,
ca şi specificitatea fiecărui tip de lectie nu constituie un şablon, o retetă
imuabilă, dată o dată pentru totdeauna. Practica educativă însăşi poate sugera
sau induce noi modalităti dc structurare a evenimentelor, de prefigurare a
prioritătilor unei lectii.
APLICATII
Proiectul de lectie : model orientativ
Data:
Clasa:
Disciplina:
Tema:
Tipul
lectiei:
Obiectivul
fundamental:
Obiective
speciale si modalitati de operationalizare:
Metode
si procedee didactice
Mijloace
de invatamant:
Desfasurarea lectiei
Etapele lectiei
|
Obiective
|
Continutui
lectiei
|
Metode si
mijloace
|
Evaluare
|
Activitatea
profesorului
|
Activitatea
elevilor
|
Model: Proiect de lectie la informatica
Proiect didactic pentru lecţia de informatică
Tema lecţiei: „Crearea, utilizarea diagramelor în MS Excel”.
Clasa: a VIII-a
Durata lecţiei: 45 minute
Capitolul: Calculul tabelar
Subiectul lecţiei: Creare şi utilizarea diagramelor
Obiectivele lecţiei: La sfârşitul lecţiei elevii vor fi capabili:
1.Cognitiv-formative:
O1: să definească termenul diagramă
O2: să recunoască tipurile de diagrame
O3: să determine domeniul de date a diagramelor
O4: să stabilească parametrii unei diagrame
O5: să identifice modul de localizare a diagramei
2. Atitudinale:
O6: să creeze diagrame de diverse tipuri.
Tipul lecţiei: de formare a capacităţilor de dobândire a cunoştinţelor
Tehnologii didactice:
a) forme de activitate:
- individuală
- frontală
- în grup
b) metode şi procedee:
- expunerea
- conversaţia euristică
- explicaţia
- problematizarea
- algoritmizarea
- lucrul cu calculatorul
c) Mijloace de învăţământ
- calculatorul
- manualul „Informatica” clasa a 8-a, Anatol Gremalschi, Ludmila Gremalschi
- fişa „joc de cuvinte”
Evenimentul instrucţional
|
Obiec-tive
|
Timp
|
Activitatea profesorului
|
Activitatea elevului
|
Evaluarea
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Moment organizatoric
|
2 min.
|
Pregătirea clasei pentru ora de informatică
|
Elevii salută profesorul, pregătesc instrumentele de lucru necesare orei. Elevii sunt repartizaţi în grupuri câte 4-5 persoane
|
Observarea
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Verificarea temei de acasă şi reactualizarea cunoştinţelor
|
7 min.
|
Se propune de un joc de cuvinte, definiţiile căruia conţin termeni studiaţi la lecţiile precedente (Anexa 1). La rezolvarea jocului se obţine titlul temei noi.
|
Elevii găsesc soluţiile definiţiilor propuse consultându-se cu colegii de grup.
|
Întrebări orale
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Predarea – învăţarea temei noi
|
O1
O2
O3
O4
O5
|
15 min.
|
Se anunţă tema şi obiectivele: Utilizarea diagramelor în foia de calcul.
Pentru o percepere mai bună a datelor numerice ele sunt reprezentate în formă grafică.
Diagrama reprezintă o imagine unde valorile numerice sunt redate prin obiecte grafice. Pentru lansarea casetei de creare a diagramei alegem opţiunea Chart din meniul Insert. O diagramă se construieşte în patru etape. Pentru a cunoaşte aceste etape se propune echipelor să analizeze fiecare etapă în parte folosind tehnica „Pixuri în pahar”:
etapa 1 – se stabileşte tipul şi subtipul diagramei din caseta Chart Type. Se observă că pe lângă diagramele standarde se propun şi diagrame speciale.
etapa 2 – se stabileşte domeniul de celule cu datele ce trebuie reprezentate pe diagramă. Caseta Data Range permite selectarea datelor atât pe linii cât şi pe coloane.
etapa 3 – se stabilesc parametrii diagramei. CasetaChart Options conţine 6 file care permit configurarea diagramei şi anume stabilirea titlului general şi cel al axelor de coordonate, reţelei de linii şi coloane, legendei, etichetelor numerice şi de categorii.
etapa 4 – se stabileşte localizarea diagramei. CasetaChart Location, permite localizarea diagramei fie pe foaie aparte fie pe foia cu datele.
|
Elevii fixează tema în caiete.
Notează definiţia în caiete
Fiecare grup analizează fiecare etapă şi explică semnificaţia fiecărei din ele
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Consolidarea materiei noi
|
O6
O2-O5
|
14 min.
|
Se construieşte o diagramă în baza unui tabel propus parcurgând toate etapele.
Se propune fiecărui grup câte un plic care conţine o însărcinare care trebuie îndeplinită la calculator şi apoi eventual de explicat modalitatea soluţionării problemei. Se acceptă toate ideile, se analizează şi se evidenţiază cele esenţiale.
|
Elevii creează la calculator diagrama aplicând regulile fiecărei etape
|
Observarea
Evaluarea orală, la calculator
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Evaluarea
|
O1
O2
O3
O4
O5
O6
|
5 min.
|
Se repartizează elevilor plicuri cu fişe în care se conţin câte o întrebare sau o însărcinare referitoare la diagrame.
|
Un elev al grupului extrage o fişă, citeşte înterbarea/însărcinarea şi o adresează altui elev din alt grup. Clasa apreciază răspunsul.
- ce este o diagramă
- la ce ne ajută diagramele
- cum deschidem caseta de
creare a diagramelor
- explicaţi prima etapă de creare a diagramei
- ce ne oferă caseta Data Range(pasul 2)
- la ce etapă ce etapă se înscrie titlul diagramei
- numeşte destinaţia filelor din caseta Chart Options
- unde putem localiza, plasa diagrama finală
|
Evaluarea reciprocă
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Tema pentru acasă
|
1 min.
|
1. De învăţat: Crearea diagramelor (pag.50)
2. De repetat: Formule şi funcţii.
3. De rezolvat exerciţiile 4,5 pag. 54
|
Elevii notează în agende tema pentru acasă
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Bilanţul lecţiei
|
O1
O2-O5
|
3 min.
|
1. Cantitativ
Ce noţiune nouă am studiat astăzi?
Care este utilitatea diagramelor?
Enumeraţi etapele creării unei diagrame.
2. Calitativ
Profesorul determină gradul de îndeplinire a obiectivelor, apreciază activitatea clasei şi a elevilor care s-au evidenţiat.
La revedere
|
Elevii formulează conclzii:
Diagrama
Facilitează perceperea datelor
La revedere
|
Întrebări orale
|
Anexa 1
Definiţiile pentru jocul de cuvinte:
1. Fiecare celulă într-o foaie de calcul are un nume, A1, B7 – care se mai numeşte...
2. Ele sunt numerotate cu cifrele 1,2,3, ... 655353 într-o foaie de calcul.
3. Acest element specifică valorile care participă în calcule.
4. Cu acest semn începe o formulă.
5. În A1 avem preţul unitar a unui produs, în A2 cantitatea acestui produs iar în A3 trebuie să calculăm preţul total, vom utiliza o expresie matematică care o numim...
6. Semnele +, -, * într-o foaie de calcul sunt numiţi...
7. Dacă în A2 avem numele elevului atunci conţinutul coloanei este în format textual, în B2 avem data naşterii – formatul dată calendaristică iar în C3 avem înălţimea elevului şi vom folosi un format ...
8. Cum sunt numiţi operatorii =,>,<,>=,<=,<>?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu