
Tema: Forme de organizare a procesului de predare-invatare a informaticii. Tipul lectiilor.
Lectia este forma organizatorica principala in care se desfasoara activitatea elevilor sub indrumarea cadrului didactic, in vederea realizarii unor obiective instructiv - educative bine precizate.
Lectia este o "unitate didactica" distincta, originala, relativ de sine statatoare, cu reguli proprii de desfasurare ce prezinta urmatoarele caracteristici:
· are un mobil clar definit prin scopul si obiectivele instructiv - educative anterior stabilite;
· activeaza un anumit continut stiintific determinat de prevederile programei scolare, corelat cu obiectivele urmarite;
· angajaza intr-un efort comun cadrul didactic si elevii unei clase;
· implica o strategie de instruire, un anumit mod de abordare a invatarii si predarii;
· utilizeaza un complex de metode si procedee didactice, mijloace de invatamant;
· in desfasurarea sa sunt incluse diferite modalitati de grupare a elevilor clasei: colective, grupale, individuale sau combinate;
· in cadrul sau procesul de predare - invatare se desfasoara pe etape, reprezentand o inlantuire de evenimente de instruire;
· in procesul derularii sale se instituie intotdeauna un anumit tip de relatii profesor - elev si elev/elev;
· se finalizeaza prin obtinerea anumitor rezultate;
· include elemente de conexiune inversa (feed-back), de masurare si apreciere a rezultatelor, precum si elemente de evaluare a procesului care a condus la rezultate obtinute;
· se desfasoara in limitele unui timp determinat;
· are loc intr-un micro mediu fizic, precum sala de clasa, laborator.
· asigura conditiile necesare pentru ca profesorul sa-si exercite rolul de conducator al procesului de invatamant in calitate de proiectant, organizator si indrumator al intregii activitati instructiv - educative;
Prin tip de lectie intelegem "o structura procesuala reprezentativa pentru o intreaga categorie de lectii". Semnifica un anumit mod de construire si realizare a lectiei, determinat, in special, de obiectivul fundamental urmarit; reprezinta o abstractizare si o generalizare a elementelor comune mai multor lectii, altfel spus, tipul - categoria de lectie reprezinta un grup de lectii constituite ca unitate structurala in functie de diferite criterii. Tipul de lectie defineste deci evenimentele esentiale, posibil de urmat de educator, incluse in combinatii diferite, in functie de sarcina didactica urmarita precumpanitor, treapta de scolarizare, obiectul de invatamant, nivelul de pregatire a elevilor, s.a. Tipurile de lectii trebuie intelese ca modele orientative si nu ca tipare fixe, rigide, inflexibile, impuse, imuabile, pentru ca situatii de instruire asemanatoare pot fi abordate in moduri diferite, din perspective diferite, pe baza unor strategii diferite. Aceasta modalitate de abordare a tipului de lectie nu trebuie sa ne conduca la ideea ca tipologia lectiei ar fi anacronica. Determinarea unei tipologii a lectiilor prezinta o deosebita importanta practica, deoarece orienteaza cadrul didactic in stabilirea structurii optime a lectiei, previne improvizatia si in acelasi timp il fereste de rutina si monotonie, asigurand conditii optime de parcurgere a traseului de invatare pentru care s-a optat.
Lectiile pot fi :
1.Frontale
2.Pe grupe mici
3.Individuale
In functie de sarcina didactica fundamentala s-au conturat mai multe tipuri de lectii:
1.Lectia de comunicare si insusire a informatiei.
2.Lectia de formare a deprinderilor si priceperilor.
3.Lectia de recapitulare si sistematizare a cunostintelor.
4.Lectia de verificare si apreciere a rezultatelor scolare (evaluarea)
Lectia de tipul comunicare si insusire a cunostintelor are urmatoarele etape:
1.momentul organizatoric;
2.verificarea cunostintelor insusite anterior ;
3.pregatirea elevilor pentru receptarea noilor cunostinte;
4.precizarea titlului si a obiectivelor lectiei;
5.comunicarea sau insusirea noilor cunostinte;
6.fixarea si sistematizarea noilor cunostinte;
7.explicare privind continuarea invatari acasa si efectuarea temei;
Lectia de tipul de formare a deprinderilor si priceperilor are urmatoarele etape:
1.momentul organizatoric;
2.anuntarea subiectului lectiei si a obiectivelor;
3.actualizarea cunostintelor necesare;
4.demonstratia sau executia model al unor exemple;
5.efectuarea de catre elevi a activitati propuse;
6.aprecierea performantelor elevilor;
7.precizari privind modul de continuare a activitatii.
Lectia de tipul recapitulare si sistematizare a cunostintelor are urmatoarelor etape:
1.momentul organizatoric;
2.anuntarea temei si obiectivelor;
3.recapitularea si sistematizarea cunostintelor;
4.realizarea de catre elevii a unor lucrari pe baza cunostintelor recapitulative;
5.aprecierea activitatii;
6.explicarea temei pentru acasa.
Lectia de tipul verificare si apreciere a rezultatelore scolare are urmatoarele etape:
1.momentul organizatoric;
2.stabilirea continutului tematic care urmeaza a fi verificat;
3.verificarea continuturilor;
4.aprecierea rezultatelor;
5.precizarii privind caracterizarea lacunelor si corectarea greselilor .
O alternativa a tipurilor poate fi lectia:
1.Evocare;
2.Realizarea sensurilor;
3.Reflectia;
4.Extinderea.
Etapa de evocare presupune provocarea interesului,stimularea elevilor pentru a se gindi la ceia ce stiu si ce pot sa faca.Are loc stabilirea unor obiective ale invatari care sunt necesare pentru formarea de cunostinte,abilitati si atitudini a ceea ce invata.Este necesara implicarea activa a elevilor in procesul de invatare datorita careia ei devin constienti de propria lor gindire si isi utilizeaza limbajul propriu.
Realizarea sensului are ca scop ca cel care invata sa vina in contact cu noile idei s-au informatii.Aceasta etapa este si faza de invatare in care profesorul are cea mai redusa influenta asupra elevului ,deoarece elevul trebuie sa-si mentina implicarea activa in mod independent.
Realizarea sensului are ca scop ca cel care invata sa vina in contact cu noile idei s-au informatii.Aceasta etapa este si faza de invatare in care profesorul are cea mai redusa influenta asupra elevului ,deoarece elevul trebuie sa-si mentina implicarea activa in mod independent.
Reflectia este etapa in care elevi isi consolideaza cunostintele noi si isi restructureaza schema de invatare pentru a include in ea conceptele noi,la acesta etapa are loc invatarea durabila,permite elevilor sa-si exprime in propriile cuvinte ideile si informatiile invatate.
Alternativa lectiei mai este:"Stiu,vreau sa stiu,am invatat."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu